Hamilelikte Hangi Balıklar Yenmeli

Yazar: - Kategori:
Yayın Tarihi: - 13:17

Hamilelikte Hangi Balıklar Yenmeli

Hamilelikte Hangi Balıklar Yenmeli

Balık avlanma yasağı bitti, balıkçılar denizlere doğru açılmaya başladı. Sağlık anlamında dolu bir besin ve protein birikimi bulunduran balığı her kesimin tüketmesi gerektiği önerilirken, hamile bireylerde bu durum birazcık farklılık gösterebiliyor.

Yapılan araştırma kaynaklarına göre hamilelik sürecinde yüksek oranda civa barındırmakta olan balıkları sık sık yememenin, fetusun beyin ve sinir sisteminin gelişmesi konusunda olumsuz yönde etkilediği sonucuna varılıyor. Deniz ürünleri gebe anne adaylarının beslenmesinde önemlidir fakat civa içeriği olan balıklar tercih edilmemesi gereklidir.

Omega 3 ve Omega 6 yağ asitleri bakımından olabildiğince zengin bir besin türü olan balığın hamilelik süreçlerinde tüketilmesi, anne karnındaki bebeğin beyinsel ve göz gelişimlerinde önemli oranda oldukça önem taşımaktadır. Aynı zamanda hayvansal protein kaynağı olan balıklarda diğer hayvan et ürünlerinden daha önemli farklılıkları barındırmaktadır. Proteinler ve D vitaminleri açısından da oldukça zengin bir besin kaynağı olan balık ürünleri bebeğin gelişimi konusunda kritik oranda katkı sağlamaktadır. Sağlıklı bir gebelik için tüketilmesinde olabildiğince faydalı görülmektedir. Fakat birtakım balıklar içeriğinde bulundurdukları yüksek oranda “Civa” maddesinden dolayı hamilelik süresi boyunca anne adayları ve bebekleri için zararlı etkileşimlere yol açabilmektedir. Bu tarz balıkların tüketimleri bebeğin gelişimlerinde olumsuz yönde etkiler gösterebilir.

Civa içeriği olan balık ürünleri, bebeklerin beyinsel ve sinir sistemini olumsuz etkiliyor

Deniz mahsulleri gebe kadınların beslenme sağlıkları açısından. Deniz mahsulleri yüksek kalitedeki protein ve farklı diğer besin öğeleri açısından iyi bir kaynak konumundadır. Lakin civa maddesi içeriğinden dolayı bu tür balıklar yenildiğinde, basit bir türde vücut tarafından emildiğinde, buradan plasentaya geçer. Yapılan araştırma sonuçlarına göre hamilelik sürecinde yüksek oranda civa bulunduran balıkların sık şekillerde tüketilmesinin, fetusun beyinsel ve sinirsel sisteminin gelişimini olumsuz açıdan etkilediğini göstermiştir. Bebeklerin bilişsel türden becerileri, dil becerileri ve görme yetenekleri bundan az veya çok oranlarda etkileşim göstermektedir.

Hamileler ve çocuklar dikkat etmeli

Son zamanlarda tartışma konusu olan önemli bir konu da, hangi tür balıkların yenilmesi gerektiği yönündedir. Bu konu özellikle gebe kadınlar ve çocuklar bakımından büyük önem taşımaktadır. Denizlerin kirletilmesiyle beraber suyun derin kesimlerinde ağır metaller birikim göstermeye başladı. Toksik türü maddelerin başında ise kurşun, kadminyum ve civa gibi kimyasal maddeleri gelmektedir. Bu gibi su hatlarında yaşayan balıkların da sağlık anlamında risk oluşturabileceği bilinmektedir. Zehirlenme olasılığı başta olmak üzere, üreme de bozuklukları, DNA ve kromozomlarda deformasyon, öğrenme bozuklukları gibi mühim etkileri olabilmektedir. Bunun haricinde kısa sürelerde ishal, bulantı, kusma ve şiddetli baş ağrıları gibi etkileşimlere de rastlanabilmektedir. Bu nedenden dolayı gebe kadınlar ve çocuklar bu anlamda çok dikkatli davranmalıdırlar.

Hangi balıklar tercih edilmeli?

Derin su alanlarında en çok riskli olan deniz mahsulü midyelerdir. Ağır metallerde tutulum gösterme kapasitesi oldukça yüksek bir orana sahiptir. Bunun haricinde mezgit, lüfer, levrek, kefal, barbunya ve kalkan gibi derin su balıklarındaki besleyici değerleri oldukça yüksek orandadır fakat hangi denizlerden avlandıkları da bu manada çok önemlidir. Temiz denizlerdeki bu balık ürünleri rahat bir şekilde tüketilebilir. Risksiz bir şekilde balık yenilmesi isteniyorsa da yüzeyde olan balıklar tercih edilmelidir. Hamsi, istavrit, palamut ve uskumru gibi deniz mahsulleri bu kategoriye dahildir. Tazeliğine dikkat edildiği sürece rahat bir şekilde tüketilmesinde sakınca yoktur. Her balık ürününde bir miktar da olsa civa maddesi bulunabilmektedir. Fakat tümü insanlarda zararlı olacak etki yaratmaz. Uzun ömürlü ve diğer balıkları tüketerek beslenen büyük balık ürünlerinde, metil civa oranı en yüksek seviyelerdedir ve bu tarz balıkları sürekli tüketen kişiler büyük riskler altında olmaktadır. Balık seçimlerinize dikkat etmeniz sizi bu tehlikelerden uzak tutar. Bunların haricinde somon balığı, ton balığı, sardalya, beyaz balık, alabalık ve uskumru gibi ürünler hamilelik sürecinde tüketilebilecek balık ürünleridir ve besleyicilik özelliklerinin yanında folik asit açısından da oldukça zengindirler. Bu balıklar hem yüksek omega 3 yağ asitlerine sahip hem de civa gibi kimyasal oranları olabildiğince düşük orandadır. Hamile anneler için önemli değere sahiptir. Fakat yine bu balık ürünlerinin de hangi denizlerden temin edildiği sorulmadan satın alınmamalıdır. Balık yemeyen anne adayları da, omega 3 içeriği olan balık yağı desteklerinden faydalanabilirler. Lakin bu tür vitamin ve mineral çözümleri için de mutlaka doktor tavsiyesiyle almaları gerekebilmektedir.

Çiğ balık tarzı ve katkılı konserve ürünlerinden uzak durulmalı

Haftalık ortalama 350 gram pişirilmiş balık tüketmek, gebe kadınlar için oldukça güvenilir bir miktardır. Bir haftalık balık tüketiminde metil civa seviyesi hemen etkileşim göstermez. Eğer bir hafta içinde aşırı oranda balık tüketildiyse, bir sonraki haftada balık tüketiminde azalmaya gidilmelidir ya da o hafta balık yenmemesi daha sağlıklıdır. Gebelik döneminde çiğ balık ve katkılı tarzda konservelerin tüketilmemesi büyük önem arz etmektedir. Balıkların hazırlanması sırasında da bazı özelliklere dikkat edilmesi önemlidir. Buğulama, ızgarada pişirme ve fırınlama gibi yöntemlerin tercih edilmesi önemlidir. Kızartma sırasında balıklar tüm vitamin değerlerini kaybederler. Bundan dolayı uzun pişirmemek bir hayli önemlidir. Balık tüketirken yanında taze hazırlanmış bolca salata türevleri tüketilmelidir. Ayrıca, balıkla birlikte çorba gibi ürünlerle, çok tahıllı ekmek ile birlikte sağlıklı ve besleyici bir öğün oluşturabilirsiniz.

Hamilelikte Hangi Balıklar Yenmeli Başlıklı Makalemizi Okudunuz. Ayrıca, Anne Karnında Bebeğin Çok Hareketli Olmasının Sebepleri Başlıklı Makalemizi de Okuyabilirsiniz.

https://facebook.com/bebekoyuncaklari

Etiketler:, , , , , , , , , ,

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir